Blog

Regelmatig nieuwe blogs over alles wat met breinbewust leren te maken heeft.

Volg de Leerhalte op social media en schrijf je in voor onze nieuwsbrief om als eerste op de hoogte te blijven!

Focus- vs. Dwaalmodus

Herken je dit: je probeert een moeilijk probleem op te lossen, zet je tanden erin, maar… je komt maar niet tot een goed antwoord. Je besluit even pauze te nemen. Even een stukje wandelen om je gedachten te verzetten. Je bent nog geen 10 minuten onderweg en ‘PLOP’, daar schiet de oplossing je te binnen!

Lees meer »

Plannen (Deel 2)

Dat studeren geen favoriete bezigheid is van leerlingen staat wel vast. Tieners hebben vaak een druk leven met veel verplichtingen, waardoor het studeren vaak in het geding komt. Ze maken lange dagen op school, hebben een bijbaantje, doen vaak nog aan sport of krijgen muziekles en soms is er een vaste dag waarop er bijvoorbeeld bij opa & oma gegeten wordt... Waar blijft dan nog tijd over om te studeren?Een weekoverzicht helpt leerlingen bij het krijgen van inzicht in al deze bezigheden. Mijn ervaring leert dat dit vaak een eye-opener is. Uitspraken als: "Ow...dat valt eigenlijk best wel mee...", hoor ik regelmatig!Leerlingen hebben vaak het gevoel dat 'school en studeren hun hele leven beheerst'!Het werkt daarom voor leerlingen motiverend als ze eerst nadenken over de leuke dingen en die in het overzicht verwerken. Zo laat je blijken dat er inderdaad meer is dan alleen maar school en studeren!Als de leuke dingen zijn ingevuld, blijft er in het overzicht tijd over... meer tijd dan leerlingen vaak denken! Deze tijd kunnen ze besteden aan studeren.Met een weekoverzicht zien leerlingen in één oogopslag dat het grootste gedeelte van de week bestaat uit leuke 'verplichtingen' en dat studeren eigenlijk maar een klein onderdeel is van de week. Zo worden ze gemotiveerd en zijn ze sneller geneigd om een planning te maken om deze studietijd goed in te delen!

Lees meer »

Wetenschap vs Praktijk

De afgelopen 20 jaar heeft onderzoek naar de werking van ons brein een groeispurt doorgemaakt. Naar alle waarschijnlijkheid weten we nog steeds meer dingen niet over het brein dan wel, maar toch heeft deze korte periode ons een schat aan informatie opgeleverd. Onderzoek laat zien dat in het onderwijs zeer weinig wordt gewerkt met kennis uit de wetenschap. Met name breinkennis wordt onderbenut. Mensen leunen bij het leren van nieuwe dingen vaak op ‘wat goed voelt’, maar wat goed voelt, is vaak niet efficiënt. Zo werkt ons brein nu eenmaal: het liefst doen we dingen die bekend zijn en makkelijk aanvoelen. Laat daar nu net de crux zitten wat betreft leren. We weten uit onderzoek inmiddels dat wij het efficiëntst leren als we actief met ons brein aan de slag gaan en als de hersenen moeten werken. Met andere woorden: leren moet moeite kosten! Waarom komt de kennis uit de wetenschap dan zo slecht terecht in het onderwijs? Dit is gevraagd aan docenten op scholen over de hele wereld en de voornaamste redenen zijn:

Lees meer »

Retrieval Practice in de Les

Wat weet jij nog over 'retrieval practice'? Een leuke oefening: probeer eens zonder verder te lezen op een blanco papiertje alles op te schrijven wat jij nog weet over deze leerstrategie!

Lees meer »

Interleaving in de Les

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een blog schreef over de effectieve leerstrategie interleaving (of 'interleaved practice' hoe het soms ook wel wordt genoemd). Vandaag kijken we naar een aantal werkvormen om deze leerstrategie toe te passen in jouw lessen!

Lees meer »

Dual Coding in de Les

Dual coding, oftewel informatie verwerken in woorden en beelden, is voor mensen een zeer effectieve manier van leren, dus ook voor jouw leerlingen! Vandaag laat ik je zien hoe je deze strategie kunt toepassen in je lessen.

Lees meer »

Gespreid Leren in de Les

In een eerdere blog vertelde ik over de effectieve leerstrategie gespreid leren. Nu vraag je je misschien af: hoe kan ik dit toepassen in mijn lessen? Daar ga ik in deze blog antwoord op geven!

Lees meer »

Dual Coding

Het is alweer tijd voor effectieve leerstrategie nummer drie, namelijk: dual coding, oftewel: woord & beeld!We kennen allemaal wel de uitdrukking: één beeld zegt meer dan duizend woorden.

Lees meer »