• Breinbewust Leren
  • Trainingen Onderwijsprofessionals
  • Individuele Studiebegeleiding
  • Psychosociale Zorg

Cornellmethode

Cornellmethode

Of je nu leerling, student of docent bent, aantekeningen maken is een essentieel onderdeel van onze dagelijkse bezigheden. Het helpt ons informatie te verwerken, prioriteren en onthouden. Hoe kunnen we dit nou het beste doen?

 

Stop met samenvatten!

Je weet misschien dat ik absoluut geen fan ben van samenvattingen maken. Het is wereldwijd de populairste studeerstrategie en is nog steeds onherroepelijk verbonden met het onderwijs. Ik heb zelf vroeger stapels met samenvattingen gemaakt. Of ik er ooit een tweede keer naar gekeken heb? Hmm…af en toe. Een derde keer? Nooit! Herken je dit?

Onderzoek heeft ook uitgewezen dat samenvatten een van de minst efficiënte manieren van studeren is. Waarom? Omdat leerlingen de tekst lezen en heel veel onderstrepen of markeren, omdat ze alles belangrijk vinden en/of bang zijn dat ze iets missen. Vervolgens wordt dit ergens anders opgeschreven. Meestal op losse blaadjes die altijd op mysterieuze wijze verdwijnen of ergens achter in de kast stof liggen te vangen. Daarnaast schrijven leerlingen vaak gewoon de tekst uit de bron over in plaats van dat ze eigen woorden gebruiken. Hier komt dus weinig ‘actief leren’ bij kijken. Oh ja, en het kost natuurlijk heel veel tijd…

 

Samenvatten is een specifieke vaardigheid die we leerlingen eerst zouden moeten aanleren, voordat ze deze op een efficiënte manier kunnen toepassen. Er komen veel cognitieve processen kijken bij samenvatten, zoals: lezen, tekstverwerken, hoofd- en bijzaken scheiden, in eigen woorden vertalen etc. Niet zo makkelijk als het lijkt dus.

 

Maak een Cornellmethode!
Een methode waar ik wél groot fan van ben is de Cornellmethode.
Deze methode is uitgevonden in de jaren ’50 door Dr. Walter Pauk aan Cornell University.

Je verdeelt een blaadje in 4 verschillende secties:

Kolom 1 voor algemene informatie: schrijf hier je naam, datum, het vak en de bron.

Kolom 2 voor begrippen, kernwoorden en/of vragen: schrijf hier de belangrijkste woorden op die je uit de bron haalt of vragen die je hebt over de stof of over bijvoorbeeld een college/les.

Kolom 3 voor aantekeningen: ga hier kort en bondig in op de kernwoorden en leg ze op een overzichtelijke manier uit. Doe dit in eigen woorden! Teken kleine plaatjes, zodat je gelijk de leerstrategie dual coding inzet; twee vliegen in één klap.

Kolom 4 voor een kernzin: schrijf hier op hoe je jouw Cornellmethode kort aan iemand anders zou kunnen uitleggen.

Wil je alvast zien wat ik bedoel?šŸ‘‡šŸ¼

Voordelen Cornellmethode

Het grootste voordeel van de Cornellmethode is dat je gedwongen wordt actief bezig te zijn met de informatie. Je moet kernwoorden/begrippen noteren en hierover kort en bondig in je eigen woorden het belangrijkste opschrijven. Op deze manier wordt informatie in jouw brein op een diepere manier verwerkt. Leren moet moeite kosten, want alleen dan worden nieuwe hersenverbindingen aangemaakt in jouw langetermijngeheugen. Het is dan ook belangrijk dat de Cornellmethode in eerste instantie gemaakt wordt zonder dat er een bron voor je ligt. Probeer het uit je hoofd te doen. Zo pas je gelijk de leerstrategie actief ophalen toe!

 

Een ander voordeel van de Cornellmethode is dat een leerling veel vrijheid heeft in het opschrijven van het soort informatie. Dit maakt deze methode dan ook uiterst geschikt om bij vrijwel alle vakken toe te passen! Ook kun je tijdens een les bijvoorbeeld aantekeningen maken op de Cornellmethode en thuis pas de begrippen uit je hoofd erbij proberen te zetten in kolom 2 of proberen in kolom 4 de kernzin te vatten. Zo zijn we ook gelijk gespreid aan het leren!

 

Je merkt dat vrijwel alle effectieve leerstrategieën aan bod komen bij het gebruik van de Cornellmethode. Ontzettend waardevol!

 

Docent is rolmodel

Heel belangrijk is dat je jouw leerlingen meeneemt in het proces. Hoe maak je nu zo’n Cornellmethode op een effectieve manier? Wat moet je wel en niet doen? Doe er een voor in de klas en maak er een aantal samen, zodat leerlingen echt goed leren hoe ze dit moeten doen.

Extra tip!

Je kunt het blad vouwen op de lijn tussen de kernwoorden en de aantekeningen, zodat leerlingen zichzelf kunnen overhoren aan de hand van hun eigen kernwoorden!

 

Wil jij graag aan de slag met de Cornellmethode?
Download dan het werkblad (hierop staan ook de instructies) via deze knopšŸ‘‡šŸ¼!


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.