• Breinbewust Leren
  • Trainingen Onderwijsprofessionals
  • Individuele Studiebegeleiding
  • Psychosociale Zorg

Motiverende Breinprincipes

Leerlingen motiveren is vaak een grote uitdaging. Om je een handje te helpen, heb ik deze post samengesteld.

Omdat bij de Leerhalte BREINbewust leren 🧠 voorop staat, wil ik jullie vandaag meenemen in 𝟑 𝐛𝐫𝐞𝐢𝐧𝐩𝐫𝐢𝐧𝐜𝐢𝐩𝐞𝐬 die we kunnen koppelen aan 'motivatie' 💪.

 

1) 𝙉𝙞𝙚𝙪𝙬𝙨𝙜𝙞𝙚𝙧𝙞𝙜𝙝𝙚𝙞𝙙 🕵️: leren gaat niet vanzelf, dat moet actief. Ons brein is nieuwsgierig, maar ook een beetje lui. Nieuwsgierigheid in de klas begint bij jou! Onderzoek laat zien dat nieuwsgierige leraren een klassenklimaat creëren, waarin er meer vragen worden gesteld en nieuwe dingen worden geleerd. Als je nieuwsgierig bent, wil je weten, snappen, ontdekken en begrijpen! Nieuwsgierigheid is dus een belangrijke voorwaarde voor het leerproces.

 

Lesideeën 'nieuwsgierigheid':

  • Begin de les met een 𝐨𝐩𝐞𝐧 𝐯𝐫𝐚𝐚𝐠
  • Laat leerlingen 𝐯𝐨𝐨𝐫𝐬𝐩𝐞𝐥𝐥𝐞𝐧 -> onderzoek laat zien dat voorspellingen doen over een onbekend(er) onderwerp het brein klaarstoomt om nieuwe informatie beter op te slaan!

Wil jij graag een kant-en-klaar werkblad 'VOORSPELLING' ontvangen? Schrijf je dan hieronder in en ontvang hem gelijk in je mailbox!


 2) 𝑹𝒆𝒍𝒆𝒗𝒂𝒏𝒕𝒊𝒆 🔄: evolutionair gezien letten wij op dingen die voor ons relevant zijn; een soort overlevingsmechanisme. Als wij relevante informatie voor ons krijgen, dan leren we dit vaak beter, ook als we er minder in geïnteresseerd zijn.

 

Lesideeën 'relevantie':

  • Maak gebruik van de 𝐚𝐜𝐭𝐮𝐚𝐥𝐢𝐭𝐞𝐢𝐭 om je heen -> vaak zijn dit dingen die leerlingen ook 'raken'. Een kleine actualiteit als lesopening kan al genoeg zijn! Hiermee toon je leerlingen ook gelijk waarom het geleerde meerwaarde heeft of wat ze ermee kunnen;
  • Sluit aan bij de 𝐥𝐞𝐞𝐟𝐰𝐞𝐫𝐞𝐥𝐝 van de leerling -> ik hoef je niet uit te leggen dat een vraag gekoppeld aan een computerspel 🎮 er makkelijker ingaat dan een vraag over het aantal mango's 🥭 in de supermarkt 😜. Werkvormen als 'denk-duo-deel' zorgen ervoor dat leerlingen ook met elkaar het gesprek aan kunnen gaan hierover.

 

3) 𝘼𝙣𝙩𝙞𝙘𝙞𝙥𝙖𝙩𝙞𝙚 😬: ons brein is, misschien een beetje paradoxaal maar, zowel gebaat bij structuur als verrassingen. Structuur zorgt voor rust en denkruimte, terwijl verrassingen weer beter worden onthouden! Als je hier in jouw lessen slim mee omgaat, kan het van grote toegevoegde waarde zijn. 

 

Lesideeën 'anticipatie':

* Geef leerlingen 𝙤𝙫𝙚𝙧𝙯𝙞𝙘𝙝𝙩 -> maak een lesplan en pas dit in de breedte toe op alle lessen. Zorg voor duidelijke ijkmomenten, zodat leerlingen weten waar ze aan toe zijn. Zo creëer je regelmaat voor de leerlingen.

* Ga af en toe uit de 𝙘𝙤𝙢𝙛𝙤𝙧𝙩𝙯𝙤𝙣𝙚 -> doe eens iets onverwachts of geks tijdens je les, zodat leerlingen verrast worden! Als je dit bewust doet bij onderwerpen die (gemiddeld gezien) wat uitdagender of moeilijker worden gevonden, boek je hier meer winst.


Wil je graag variëren met werkvormen en op deze manier zorgen dat leerlingen wat vaker uit hun comfortzone gaan? Bekijk dan onze pagina met gratis werkbladen voor inspiratie!👇🏼


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.