Advies Geven?

Geef geen advies!

Houd dat advies nog even voor je!

Waarschijnlijk ben jij ook het onderwijs ingegaan, omdat je leerlingen wilt helpen en laten groeien. Dat is natuurlijk een heel nobele missie. Toch leidt deze missie er vaak toe dat wij in de reparatiereflex schieten! Wij zien vaak direct wat leerlingen nodig hebben om vooruit te komen en dragen meteen oplossingen aan. Dat scheelt jou tijd en de leerling is geholpen; win-win, toch?! Of niet... want is de leerling zelf wel actief bezig geweest met het probleem? Hebben ze er iets van geleerd? Gaan ze aan de slag met jouw tips omdat ze het willen, of om jou een plezier te doen?

Vandaag kwam Bart bij mij met een vraag over wiskunde. Eerlijk is eerlijk, niet mijn sterkste vak vroeger...maar ik ging er voor zitten! Toen ik de titel zag, goniometrische vergelijkingen, dacht ik al: oeps... Ik las de theorie door om Bart zo goed mogelijk van dienst te zijn. Daarbij begon ik hardop te denken en terwijl ik dit deed, werd ik door Bart af en toe gecorrigeerd (blijkbaar wist hij toch wel iéts!). Na een aantal minuten begon ik de theorie te begrijpen en snapte ik waar het probleem van Bart zat.

Toen betrapte ik mezelf: ik wilde gelijk uitleggen wat de bedoeling was en voordoen hoe het moest. Ik trapte net op tijd op de rem! Ik hield me nog even van de domme: 'Nee, ik snap het niet helemaal, waarom gebruik je hier radialen en hier graden?' En daar kwam de uitleg van Bart, haarfijn. 'Oké, maar als je dan in deze opgave met sinus moet werken, wat betekent dit dan?' Even zag ik Bart peinzen, maar ook dit wist hij me uit te leggen. Nog even van de domme houden: 'Hmm, ik snap even niet precies waarom je die stap zet.' Bart maakte het nog kleiner voor me en terwijl hij het uitlegt hoor ik: 'Ow! Wacht! Dan kan ik dus gewoon hier dit invullen en dan omzetten en dan heb ik het antwoord, toch?!' 'Probeer het maar eens, ik ben benieuwd!'

En jawel hoor, daar kwam het goede antwoord. Bart trots op zichzelf, ik trots op hem en het belangrijkste: hij heeft het helemaal zelf gedaan. Zijn hersenen hebben moeten kraken en hierdoor actief nieuwe verbindingen aangemaakt! Bart heeft op lange termijn 10x meer geleerd dan wanneer ik het voor hem had gerepareerd.

Tip: houd het advies af en toe even voor je en laat leerlingen het aan jou uitleggen. Je zult zien dat dit moeilijk is, zowel voor jou als de leerling! Maar leren is pas effectief als het moeite kost!

De glimlach van een trotse leerling maakt het de moeite waard.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.