Blog

Regelmatig nieuwe blogs over alles wat met breinbewust leren te maken heeft.

Volg de Leerhalte op social media en schrijf je in voor onze nieuwsbrief om als eerste op de hoogte te blijven!

Interleaving

In mijn vorige blog schreef ik over de eerste effectieve leerstrategie: gespreid leren. Vandaag kijk ik met jullie naar de tweede effectieve leerstrategie, namelijk: 'interleaving'. Ik gebruik hier de Nederlandse term ‘vlechten’ voor. Ook hier geldt dat het draait om ACTIEF leren. Kost dit meer moeite? Ja! Is het op de lange termijn beter dan in blokken leren? Reken maar!

Lees meer »

Spaced Practice

We hebben allemaal wel eens dat rijtje woordjes erin gestampt de avond (of zelfs de pauze) voor een toets. Met een beetje geluk haal je een voldoende, maar zodra je het lokaal uitloopt, ben je nagenoeg alles vergeten. Stampen (of ‘cramming’) werkt dus soms, maar alleen op de korte termijn. Als je wil leren/onthouden op de lange termijn (en dat is eigenlijk de definitie van leren), dan zul je jouw leermomenten moeten spreiden over de tijd!

Lees meer »

Voorspellen

De weersvoorspellingen: soms kloppen ze niet, soms kloppen ze wel. Hoe dan ook, de voorspellingen helpen ons vaak bij (bijvoorbeeld) onze kleding- of activiteitenkeuze. Zouden we voorspellingen ook kunnen gebruiken tijdens het studeren of in de klas? Die vraag komt vandaag aan bod in mijn nieuwe blog! Nieuwsgierig? Lees dan snel verder!

Lees meer »

Werkgeheugen

De leraar legt iets uit, stelt een vraag aan de klas en voordat ze de vraag heeft gesteld, schieten er al 3 vingers de lucht in; vaak zijn het dezelfde vingers. Jij kijkt op en denkt: ‘Jeetje…ik snap de uitleg maar half, hoe kunnen zij altijd zo snel antwoorden…? Geen paniek! Dit kan te maken hebben met jouw werkgeheugen!

Lees meer »