Interleaving in de Les

Interleaving Toepassen

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een blog schreef over de effectieve leerstrategie interleaving (of 'interleaved practice' hoe het soms ook wel wordt genoemd). Vandaag kijken we naar een aantal werkvormen om deze leerstrategie toe te passen in jouw lessen!

 

In het kort:

Interleaving vertaal ik voor mijn leerlingen als 'vlechten' om er meteen een beeld bij te geven. Op school en in de lesmethodes zijn we vaak gewend in blokjes te leren, terwijl heel veel onderzoek ons laat zien dat dit op korte termijn effect heeft, maar helaas niet zorgt voor een hoog leerrendement op lange termijn. Beter kunnen we thema's/onderwerpen die overlap vertonen met elkaar afwisselen! Dit zet de hersenen van jouw leerlingen extra aan het werk en levert op lange termijn veel meer op! Hoe ziet dit eruit? In plaats van AAA BBB CCC, leren we liever in de vorm ABCACBCAB.


Wil je meer weten over deze leerstrategie? Klik dan hier om mijn eerdere blog over interleaving terug te lezen!

 

Werkvormen

Dan nu terug naar het hier en nu. Deze leerstrategie voelt voor jouw leerlingen waarschijnlijk als de ingewikkeldste van de vier. Om je op weg te helpen geef ik hier 3 voorbeelden van manieren om deze werkvorm  in jouw les in te zetten.

  1. Vragenpot: Leerlingen schrijven aan het einde van elke les een open vraag + antwoord op een strookje papier. Jij verzamelt deze en zoekt hier de 3 beste uit. Deze stop je in de vragenpot! Na verloop van tijd heb je genoeg vragen verzameld om af en toe een vraag uit de pot te nemen en de leerlingen voor te leggen. Laat leerlingen het antwoord opschrijven, zodat iedereen de kans krijgt om te antwoorden. Deze werkvorm herken je misschien ook uit de werkvormen van 'gespreid leren'. Dat klopt! Want gebruik jij de vragenpot, dan tackel je twee leerstrategieën tegelijkertijd!
  2. Vragenvuur: Geef kleine toetsjes waar niks op het spel staat! Stel in deze toets 1 vraag over vorige les, 1 vraag over vorige week en 1 vraag over vorige maand. Zo vlecht je de stof en ben je ook weer gespreid aan het leren. Win-win!
  3. Mix & Match: Een uitdagende werkvorm, die vaak goed werkt richting het einde van een bepaald thema/blok. Maak 2 boxen met verschillende thema’s. Vul deze met woorden/begrippen en laat leerlingen verbanden zoeken en uitleggen tussen deze woorden. Extra uitdaging nodig? Laat de leerlingen zelf nadenken over het invullen van de box, zodat ze extra geprikkeld worden. Geef ze uiteindelijk ook zeker de kans om dit met elkaar te bespreken en elkaar uit te vragen over hun ideeën! Jij bent er voor feedback en ondersteuning en als je het zelf leuk vindt, dan doe je natuurlijk stiekem mee! Het werkblad + uitleg vind je op leerhalte.nl/lesmateriaal. Deze kun je gratis downloaden.


Bespreek
Laat jouw leerlingen vooral kennismaken met de leerstrategie en leg expliciet uit hoe dit werkt en waarom je dit toepast. Leerlingen hebben vaak geen idee hoe ze zelf leren en daarbij leren ze vaak op manieren die heel makkelijk aanvoelen (de weg van de minste weerstand). Interleaving zal dus tegenvallen voor ze, maar door deze zure appel moeten ze even heen bijten! Op lange termijn gaat dit zorgen voor meer leerrendement. Beloofd!

Wil jij op de hoogte worden gehouden van de nieuwste blogs en laatste ontwikkelingen van de Leerhalte? Meld je hieronder aan voor de nieuwsbrief!

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.