• Breinbewust Leren
  • Trainingen Onderwijsprofessionals
  • Individuele Studiebegeleiding
  • Psychosociale Zorg

Gespreid Leren in de Les

Gepubliceerd op 19 januari 2022 om 14:48

Gespreid Leren Toepassen

In een eerdere blog vertelde ik over de effectieve leerstrategie gespreid leren. Nu vraag je je misschien af: hoe kan ik dit toepassen in mijn lessen? Daar ga ik in deze blog antwoord op geven!

Even ter herhaling: gespreid leren is het tegenovergestelde van stampen. Bij gespreid leren wordt lesstof verspreid over de tijd, zodat er meerdere herhaalmomenten zijn. Het herhalen van lesstof zorgt ervoor dat er sterkere hersenverbindingen worden gemaakt. Er is veel onderzoek gedaan naar deze leerstrategie en keer op keer wordt aangetoond dat dit op lange termijn ontzettend goed werkt.

Kortom: 3x 20 minuutjes verspreid over 3 dagen is effectiever dan 60 minuten op 1 dag.

 

Hoe kun je gespreid leren inzetten in jouw les?

Nu denk je misschien: dat is leuk en aardig, maar ik werk met een lesmethode en daar moet ik me aan houden. Begrijpelijk! Toch zijn er een aantal makkelijke manieren (die niet heel ingrijpend zijn) om deze techniek toe te passen in de les:

  • Vertraagd huiswerk: geef het huiswerk over een bepaald onderwerp (bijvoorbeeld) een week later op dan wanneer de stof is behandeld in de les;
  • Vragenpot: laat leerlingen aan het einde van de les een open vraag + antwoord op een papiertje schrijven. Zoek hier de beste 3 uit en doe deze in een speciale pot! Na een tijdje kun je aan het begin/einde van jouw lessen een moment pakken om 3 vragen uit de pot te pakken en de leerlingen op papier te laten beantwoorden;
  • Terugspoelen: geef leerlingen aan het begin van de les 3 open vragen

      - Vraag 1 over vorige les

      - Vraag 2 over een les van vorige week

      - Vraag 3 over een les van vorige maand

Op deze manier bouw je herhaling in en moeten leerlingen steeds meer moeite doen om de informatie op te halen uit hun geheugen (niet geheel          toevallig overlap met de leerstrategie 'Ophalen uit het Geheugen')!

 

Dit zijn zomaar 3 voorbeelden!

Als leerlingen vragen bedenken of als jij de vragen maakt, zorg dan voor open vragen. Dit zorgt voor actievere hersenen en dus meer leerrendement!

Wil jij op de hoogte worden gehouden van de nieuwste blogs en laatste ontwikkelingen van de Leerhalte? Meld je hieronder aan voor de nieuwsbrief!


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.