• Breinbewust Leren
  • Trainingen Onderwijsprofessionals
  • Individuele Studiebegeleiding
  • Psychosociale Zorg

Retrieval Practice

Gepubliceerd op 14 december 2021 om 10:59

Retrieval Practice

Vandaag geef ik een inkijkje in effectieve leerstrategie nummer vier: retrieval practice!

Retrieval practice, vrij vertaald: informatie ophalen uit het geheugen, is misschien wel de meest onderzochte leerstrategie die we kennen. Meer dan 100 jaar aan onderzoek bevestigt de werking van deze strategie. Relatief simpel, maar wel heel veel resultaat! 

 

Uit het hoofd

Retrieval practice is een leerstrategie waarbij we ons focussen op informatie uit het hoofd halen. Dit voelt wellicht wat tegenstrijdig, want normaal zien we kennis in het hoofd krijgen als de sleutel tot leren.

Door kennis op te roepen of dingen te herinneren, versterk je het geheugen voor die informatie. Je haalt kennis als het ware uit je langetermijngeheugen en gaat er doelbewust mee aan de slag in je werkgeheugen. Je bewandelt dus hersenverbindingen, waardoor deze verbindingen sterker worden.

 

‘Ik had zo goed geleerd…’

Misschien herken je de volgende uitspraak van leerling Jonas: ‘ik had echt zó goed geleerd. Tijdens het leren wist ik alles, maar op de toets leek het alsof ik niks meer wist…ik snap er niks van!’ Na wat doorvragen kwam ik erachter dat Jonas geen enkel moment geprobeerd had de kennis die hij had opgedaan tijdens het leren ook toe te passen en uit zijn hoofd te halen. Hij had vooral veel doorgelezen.

De vraag is: heeft Jonas dan wel écht geleerd?  We beseffen ons vaak pas dat we worstelen met herinneren als we informatie proberen op te halen uit het geheugen. Het is juist deze worsteling die ervoor zorgt dat jouw brein actief wordt en het geheugen verbetert.

 

Bewust inzetten

Nu denk je misschien ‘ja, maar deze leerstrategie gebruik ik heel vaak! Ik stel heel veel vragen in de klas en regelmatig krijgen de leerlingen een oefentoets.’ Het belangrijkste punt is dat we retrieval practice vaak toepassen als beoordelingsmiddel; om te zien wat de leerlingen al weten of kennen. Als leerlingen een oefentoets maken, halen ze zelf actief kennis op uit het geheugen en zijn ze effectief aan het leren! Hiermee versterk je informatie in het geheugen. Dat we vervolgens zien waar ze staan in het leerproces, is wat mij betreft vooral een bonus. Met behulp van de juiste feedback kunnen we leerlingen bijsturen. Feedback is daarom een belangrijk middel om deze leerstrategie kracht bij te zetten!

 

Het moet moeite kosten

Voor retrieval practice geldt hetzelfde als de andere drie leerstrategieën (spaced practice, interleaving en dual coding): hoe moeilijker het is om informatie op te halen uit het geheugen, hoe beter dit is voor het leren op de lange termijn.  

LET OP! Vergeten is een belangrijk onderdeel van leren. Als we echt moeten graven in het langetermijngeheugen, dan kost leren meer moeite en dát is precies wat ervoor zorgt dat we effectiever leren.

Wil jij op de hoogte worden gehouden van de nieuwste blogs en laatste ontwikkelingen van de Leerhalte? Meld je hieronder aan voor de nieuwsbrief!


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.