• Breinbewust Leren
  • Trainingen Onderwijsprofessionals
  • Individuele Studiebegeleiding
  • Psychosociale Zorg

Dual Coding

Gepubliceerd op 1 december 2021 om 14:51

Dual Coding

Het is alweer tijd voor effectieve leerstrategie nummer drie, namelijk: dual coding, oftewel: woord & beeld!
We kennen allemaal wel de uitdrukking: één beeld zegt meer dan duizend woorden.

Waarom dit zo is en hoe we woorden en beelden kunnen gebruiken om leerlingen effectiever te laten leren, lees je in mijn nieuwe blog!

 

Werkgeheugen

Allan Paivio heeft veel onderzoek gedaan naar het werkgeheugen, wat resulteerde in de ontwikkeling van zijn ‘dual coding theorie’ (DCT). Hij ontdekte dat het werkgeheugen informatie afzonderlijk en op twee manieren verwerkt: verbaal (taal) en visueel (beelden en gebeurtenissen). Hieruit volgt dat de informatie ook dubbel wordt opgeslagen in het langetermijngeheugen.

Misschien het allerbelangrijkste is dat de systemen met elkaar zijn verbonden. Je kunt aan het beeld van een auto denken en deze beschrijven of het woord auto lezen en hier een beeld bij vormen.

 

Beelden zijn krachtiger

Beelden zijn krachtiger dan woorden. Geschreven of gesproken tekst wordt namelijk maar één keer opgeslagen in het geheugen, waar visuele informatie twee keer (verbaal én visueel) wordt opgeslagen. Ergo de uitdrukking: één beeld zegt meer dan duizend woorden. De combinatie tussen beiden is echter optimaal!

 

Woord & beeld combineren

Als ik woorden én beelden aanbied, dan wordt de informatie op twee manieren verwerkt en opgeslagen in je brein. Dit biedt dus ook meer mogelijkheden bij het ophalen van informatie uit het geheugen! De beelden moeten wel betekenisvol zijn. Het heeft geen zin om een plaatje van een boom te laten zien, terwijl je praat over een auto.

 

Let op!
Deze leerstrategie moet je wel met aandacht inzetten, want zoals we gezien hebben in een eerder blog is het werkgeheugen van mensen erg beperkt. Ga je te veel tekst en woorden aanbieden (zoals het voorlezen van tekst die ook op een Powerpoint-slide staat), dan is de kans groot dat het werkgeheugen overbelast raakt en je grote delen van de informatie niet opslaat in het geheugen.

 

Onderzoek laat keer op keer zien dat leerlingen die uitleg krijgen in woord én beeld meer informatie onthouden dan leerlingen die de informatie op één van beide manieren aangeboden krijgen.

 

In een volgend blog zal ik laten zien hoe je dual coding kunt inzetten in de klas!

bron afbeelding: www.vernieuwenderwijs.nl

Wil jij op de hoogte worden gehouden van de nieuwste blogs en laatste ontwikkelingen van de Leerhalte? Meld je hieronder aan voor de nieuwsbrief!


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.