• Breinbewust Leren
  • Trainingen Onderwijsprofessionals
  • Individuele Studiebegeleiding
  • Psychosociale Zorg

Plannen (Deel 2)

Gepubliceerd op 7 juni 2022 om 13:09

Plannen Deel 2

Dat studeren geen favoriete bezigheid is van leerlingen staat wel vast. Tieners hebben vaak een druk leven met veel verplichtingen, waardoor het studeren vaak in het geding komt. Ze maken lange dagen op school, hebben een bijbaantje, doen vaak nog aan sport of krijgen muziekles en soms is er een vaste dag waarop er bijvoorbeeld bij opa & oma gegeten wordt... Waar blijft dan nog tijd over om te studeren?

Een weekoverzicht helpt leerlingen bij het krijgen van inzicht in al deze bezigheden. Mijn ervaring leert dat dit vaak een eye-opener is. Uitspraken als: "Ow...dat valt eigenlijk best wel mee...", hoor ik regelmatig!

Leerlingen hebben vaak het gevoel dat 'school en studeren hun hele leven beheerst'!
Het werkt daarom voor leerlingen motiverend als ze eerst nadenken over de leuke dingen en die in het overzicht verwerken. Zo laat je blijken dat er inderdaad meer is dan alleen maar school en studeren!

Als de leuke dingen zijn ingevuld, blijft er in het overzicht tijd over... meer tijd dan leerlingen vaak denken! Deze tijd kunnen ze besteden aan studeren.

Met een weekoverzicht zien leerlingen in één oogopslag dat het grootste gedeelte van de week bestaat uit leuke 'verplichtingen' en dat studeren eigenlijk maar een klein onderdeel is van de week. Zo worden ze gemotiveerd en zijn ze sneller geneigd om een planning te maken om deze studietijd goed in te delen!

Onder downloads je een leeg weekoverzicht dat samen met leerlingen ingevuld kan worden!

Zoals jullie inmiddels wellicht weten, hebben leerlingen moeite met langetermijndenken. De prefrontale cortex is nog niet volgroeid, wat ervoor zorgt dat verder kijken dan morgenavond een hele opgave is; laat staan weten wat er over twee weken op het programma staat!

Toch worden toetsen of grotere opdrachten door docenten vaak ver(der) vooruit gepland. Als leerlingen hierin geen houvast hebben, is de kans groot dat ze te laat beginnen of er pas de avond van te voren achterkomen dat ze morgen een belangrijk proefwerk hebben! (Herkenbaar?)

Voor de weekplanner kijken leerlingen MINIMAAL twee weken vooruit in Magister of SomToday om te bepalen welke toetsen en grote opdrachten op het programma staan. Dit verwerken ze vervolgens in de weekplanner, zodat ze ook hier een mooi overzicht van hebben! Zo wordt de kans veel kleiner zat ze op het laatste moment nog iets moeten voorbereiden of leren voor die opdracht of toets!

In de weekplanner beantwoordt een leerling 4 vragen:

  • Wanneer?
  • Welk vak?
  • Wat?
  • Hoevaak?

Onder downloads je een leeg weekoverzicht dat samen met leerlingen ingevuld kan worden!

Mensen zijn over het algemeen niet geprogrammeerd om te plannen. Voor leerlingen is het nóg moeilijker. Niet omdat ze het niet willen (al is dat soms ook waar), maar omdat hun hersenen daar simpelweg nog niet klaar voor zijn! Plannen is een vaardigheid die wij leerlingen moeten aanleren; er is een gedragsverandering nodig en dat kost natuurlijk tijd. 

Als mijn leerlingen eenmaal beginnen met plannen merken ze snel dat het ze veel oplevert! Minder stress, overzicht, minder uitstellen en iets meer vrije tijd; vooral dat laatste is een mooie bonus voor veel leerlingen! 

 

Wat helpt?

Probeer tijdens het plannen eens de WWHH-vragen te beantwoorden. Zo wordt het beginnen aan je huiswerk een stuk laagdrempeliger en is de kans groter dat het plannen ook echt werkt!

  • WAT? Vaak zie ik leerlingen plannen met hele goede bedoelingen, maar zijn deze planningen erg onduidelijk. Er staat bijvoorbeeld 'GS leren', maar niet wat je precies van geschiedenis gaat leren. Een paragraaf? Een hoofdstuk? Aantekeningen? Ben zo concreet en specifiek mogelijk. Een ander moet jouw planning kunnen zien en aan jouw huiswerk beginnen, dan ben je specifiek!
  • WANNEER? Hier komt de bekende leerstrategie gespreid leren om de hoek kijken. Deze leerstrategie zegt dat we gespreid over de tijd in kleine stukjes moeten leren, zodat we herhalingen inbouwen! 4x vijftien minuutjes is effectiever dan 1x een uur. Hak je leer-/maakwerk dus in 'hapklare brokjes'! In de bioscoop is de popcorn ook altijd op voordat de film begint, want die kleine stukjes eet je heel makkelijk weg!
  • HOE? Beschrijf duidelijk in je planning hoe je iets gaat leren. Als je wil beginnen met jouw taak, dan hoef je daar niet meer over na te denken! Elk vak heeft natuurlijk enigszins zijn eigen aanpak. Zorg altijd voor een leerstrategie die jouw hersenen actief maakt en die moeite kost! 
  • HOELANG? Onze aandacht lang bij een taak houden is moeilijk, laat staan een taak die we eigelijk niet zo leuk vinden (zoals leren). Onderzoek wijst uit dat we ons ongeveer 25 minuutjes écht kunnen concentreren aan een stuk. Daarna zijn onze hersenen liever met andere dingen bezig en slaan we dus minder informatie op. Zorg dan ook dat jouw taken niet te lang/groot zijn! Schrijf de tijd erbij en zet als je wil een timer aan. Ook hier geldt: hapklare brokjes die niet langer dan 25 minuutjes duren. Ben eens eerlijk: 2x 25 minuutjes leren klinkt toch beter dan een uur leren!

 

Als je deze vragen beantwoordt bij elke taak, dan maak je alles een stuk laagdrempeliger en is de kans groter dat je je aan de planning kunt houden!


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.