• Breinbewust Leren
  • Trainingen Onderwijsprofessionals
  • Individuele Studiebegeleiding
  • Psychosociale Zorg

Dual Coding in de Les

Gepubliceerd op 3 februari 2022 om 10:20

Dual Coding

Dual coding, oftewel informatie verwerken in woorden en beelden, is voor mensen een zeer effectieve manier van leren, dus ook voor jouw leerlingen! Vandaag laat ik je zien hoe je deze strategie kunt toepassen in je lessen.

 

Even terugblikken

Informatie komt via twee kanalen ons werkgeheugen binnen: aan de ene kant verwerken we woorden en aan de andere kant beelden. Als ik deze twee kanalen tegelijkertijd kan aanspreken, is de kans op betere verwerking van de informatie een stuk groter! Op die manier wordt informatie dus sneller opgeslagen in het langetermijngeheugen.

 

Wat kun jij doen in de les?

Dual coding klinkt misschien logisch en niet al te moeilijk. Toch zie ik het vaak misgaan, omdat het werkgeheugen van de leerlingen snel overbelast kan raken. Pas bijvoorbeeld op dat je niet een tekst die op een PowerPoint-slide staat helemaal gaat voorlezen. Wat kun je wel doen?

 

  • Gebruik tijdens jouw les veel afbeeldingen en vertel hierover. Beelden gecombineerd met gesproken woorden werken het effectiefst. Zorg ervoor dat de woorden wel bij de afbeeldingen passen, zodat de hersenen er een koppeling tussen maken. Dit klinkt logisch, maar je zult merken dat dit soms een uitdaging is!
  • Laat jouw leerlingen zelf afbeeldingen zoeken/tekenen bij bepaalde lesstof. Zo kun je bijvoorbeeld bij aardrijkskunde de leerlingen een dwarsdoorsnede van een vulkaan laten tekenen en bij elk onderdeel laten opschrijven wat het is. Het hoeven geen ingewikkelde plaatjes te zijn; infographics/icoontjes werken ook prima!
  • Visueel samenvatten: Laat jij jouw leerlingen wel eens mindmaps maken? Dat is prima! Dit maakt leren schematisch en visueel. Wil je een stapje verder gaan? Laat jouw leerlingen dan ook actief afbeeldingen bedenken die ze bij de tekst verwerken in een mindmap. Zo zijn hun hersenen nóg actiever aan het werk.

 

Leg uit

Tot slot: leg ook deze leerstrategie uit aan je leerlingen! Ze hebben vaak geen idee hoe goed plaatjes werken bij het leren. Leg jij uit waarom, pas jij het zelf toe in de les en voelen zij het effect? Dan is de kans veel groter dat ze dit thuis ook zelf gaan toepassen!

Nieuwsgierig naar de theorie achter dual coding? Klik dan hier!

Wil jij op de hoogte worden gehouden van de nieuwste blogs en laatste ontwikkelingen van de Leerhalte? Meld je hieronder aan voor de nieuwsbrief!


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.